چکیده:
هدف: مطالعه حاضر با هدف آیندهنگاری آموزش علم اطلاعات و دانششناسی ایران با رویکرد تحلیل تأثیرات متقابل انجام شده است. روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و برای انجام آن از روشهای پیمایش و تحلیل تأثیرات متقابل استفاده شده است. جامعۀ پژوهش شامل اعضای هیئت علمی، دانشجویان و پژوهشگران علم اطلاعات و دانششناسی ایران است. تجزیهوتحلیل نهایی روی 110 ماتریس بازگشتی انجام شد. دادههای گردآوری شده با استفاده از نرمافزار میکمک تحلیل شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که نیروهای پیشران کلیدی گرایش به بازنگری در ساختار پژوهش و آموزش در حوزههای علوم انسانی و اجتماعی، استقرار نظام اعتبارسنجی و تضمین کیفیت، وضعیت اشتغال دانشآموختگان آموزش عالی کشور، جایگاه رشته در افکار عمومی و نگرش مردم نسبت به آن، معادلۀ عرضه و تقاضا و نظام گزینش دانشجو در آموزش عالی، فرصتهای شغلی جدید با محوریت اطلاعات و دانش، گسترش رشتههای موازی با رشته، تخصصگرایی در برنامهریزی درسی، گنجاندن عنصر کارآفرینی در آموزش رشته، تأثیرگذاری فنآوری اطلاعات بر محیطهای کاری علم اطلاعات و دانششناسی، تعامل و ارتباط گروههای علم اطلاعات و دانششناسی با صنعت و بهسازی و بالندگی آموزشی اعضای هیئت علمی بیشترین تأثیرگذاری و تأثیرپذیری را بر آیندۀ آموزش رشته دارند. اصالت: بهنظر میرسد با توجه به مطالعات انجام شده، این پژوهش برای نخستین بار به تحلیل تأثیرات متقابل نیروهای پیشران تأثیرگذار بر آیندۀ آموزش علم اطلاعات و دانششناسی ایران پرداخته است و تکنیک تحلیل تأثیرات متقابل بهعنوان روشی جدید در حوزۀ آموزش رشته در این پژوهش بهکار رفته است.
چکیده انگلیسی:
Objective: Cross-impact analysis approach is deals with the direct and indirect influences of key driving forces on a given system to plan for the future. The purpose of this research is to show Knowledge and Information Science Education foresight in Iran with cross-impact analysis approach. Methodology: The study is applicable and carry out using a survey and cross impact analysis methods. The study population consisted of faculty members, students and researchers in knowledge and information science education. A 110 matrix were returned and using MicMac software was analyzed. Findings: The findings show that the key driving forces tends to reconsider the structure of the research and education in the fields of humanities and social sciences, establishment of validation and quality assurance, graduates' employment status, position in the field of public opinion and people's attitudes towards it, equation of supply and demand and selection of students in higher education, new employment opportunities with a focus on information and knowledge, the development of parallel academic disciplines, specialization in curriculum development, the inclusion of entrepreneurial element in KIS education, impact of information technology on business environment, interaction with industry and Improvement and development of faculty members have a greatest impact and influence on the future of education field. Originality: According to previous studies, this research tries to analyze the direct and indirect influences of key deriving forces in knowledge and information science education in Iran for the first time. Also cross-impact anlysis technique was used as a new method in KIS education studies.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.