عوامل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی موثر بر اقتصاد نشر ایران: مطالعه موردی دیدگاه ناشران فعال بین سالهای 1358-1387
عوامل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی موثر بر اقتصاد نشر ایران: مطالعه موردی دیدگاه ناشران فعال بین سالهای 1358-1387
عنوان فارسی :
عوامل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی موثر بر اقتصاد نشر ایران: مطالعه موردی دیدگاه ناشران فعال بین سالهای 1358-1387
عنوان انگلیسی :
The Study of Cultural, Social and Political Factors Influencing Publishing Economy in Iran from Publishers’ Points Of View: The Case Study of Active Publishers in 1358-1378
چکیده:
هدف: عوامل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی تاثیرگذار بر اقتصاد نشر کتاب ایران از دیدگاه ناشران با هدف شناسایی خلاءها، مشکلات و راهکارهای توسعه اقتصاد نشر مورد بررسی قرار گرفته است. روششناسی: برای مطالعه دیدگاهها و نظرات ناشران از روش پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش، شامل 264 ناشر خصوصی است که 98 ناشر با استفاده از روش نمونهگیری طبقهبندیشد? منظم انتخاب شدهاند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه پژوهشگرساخته و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون آماری فریدمن استفاده شده است. یافتهها: افزایش میزان جمعیت با سواد بیشترین تاثیر مثبت و فقر اقتصادی بیشترین تاثیر منفی را در عرضه کتاب از دیدگاه ناشران داشتهاند. اطلاعرسانی کتاب از طریق مطبوعات، توزیع مطلوب کتاب بیشترین تاثیر مثبت و افزایش نرخ بیکاری بیشترین تاثیر منفی را بر تقاضای کتاب داشتهاند. نتایج: مطالعه متغیرهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مرتبط با عرضه و تقاضای کتاب نشان میدهد در مجموع ناشران تاثیر این متغیرها را مثبت ارزیابی کردهاند؛ همچنین ناشران تاثیر اقدامات نظارتی و حمایتهای ترویجی و مالی دولت بر عرضه و تقاضای کتاب را مثبت ارزیابی کردهاند و ممیزی را بزرگترین مشکل در این حوزه مطرح کردهاند. فرضیه اول و دوم مبنی بر «تاثیر مثبت تحولات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در عرضه و تقاضای کتاب» و فرضیه سوم «تاثیر مثبت سیاستهای دولت در بهبود اقتصاد نشر» از دیدگاه ناشران با اطمینان 99 درصد تایید شده است.
چکیده انگلیسی:
Purpose: to explore cultural, social and political factors influencing publishing economy in Iran from publishers’ points of view so as to identify gaps, problems and strategies in development of publishing economy. Methodology: Survey approach has been used to study the viewpoints of the publishers. Statistical population of the research is comprised of 264 private-sector publishers from which 98 publishers were selected by a systematic stratified sampling method. A researcher made questionnaire was used to gather the information and the data gathered was analyzed by Friedman test. Findings: The following have been attained from publishers’ points of view: increase in the number of literate people has the most positive impact and the economic poverty has the most negative impact on book publishing. In the area of book request, information broadcasting about the books through press and improved distribution of the books has the most positive impact and increasing number of workless people has the most negative impact. Conclusion: the study of cultural, social and political factors related to request and supply of books indicates that the publishers evaluate them positively. Publishers also evaluate helpful the administrative and supportive plans of the government and asses the censorship as the main problem. The first and second hypotheses of the research namely “positive impact of cultural, social and political factors on request and supply of books” and the third hypotheses namely “the positive impact of government’s policy in improving the economy of publishing” are approved with 99 percent of assurance.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.