چکیده:
هدف، طراحی مدل تأسیس شرکت دانش بنیان در حوزه علوم ورزشی بود. این پژوهش کاربردی با رویکردی آمیخته (کیفی و کمی) است. در بخش کیفی نمونه شامل اعضای هیأت علمی مدیریت ورزشی (7 نفر)، متن و فیلم مربوط به شرکت دانش بنیان (7 سند) بود. نمونهگیری هدفمند بود و با توجه به رویکرد غیر احتمالی آن تا نقطهای ادامه پیدا کرد که به اشباع نظری رسیدیم. در بخش کمی جامعۀ آماری شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم ورزشی بود که به صورت هدفمند 110 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در بخش کیفی از استراتژی داده بنیاد با نرم افرار MAXQDA در سه بخش کد گذاری باز، کد گذاری محوری و کد گذاری انتخابی استفاده شد. در بخش کمی از مدل سازی معادلات ساختاری (SEM) با رویکرد روش حداقل مربعات جزئی (PLS) و نرم افزار 2Smart PLS استفاده شد. نتایج نشان داد که نقطۀ اشباع در نمونۀ کیفی ایجاد 63 کد اولیه، 6 بعد (موانع، پیشرانها، ظرفیتهای صنعت ورزش، بخشهای کارآفرینی ورزش، کارآفرینی ورزشی دانش بنیان و نتایج) و 1 کد محوری (تأسیس شرکت دانش بنیان ورزشی) متفاوت میکند که در مجموع 127 فراوانی کلی و 106 فراوانی مربوط به تفکیک مصاحبهها را دارند. همچنین فرضیههای شناسایی شده در بخش کیفی به صورت کمی مورد تأیید قرار گرفتند. مدل این تحقیق جهت استفاده کارآفرینان ورزشی برای ورود به حوزه تأسیس شرکت دانش بنیان راه گشا خواهد بود.
چکیده انگلیسی:
The purpose of this study was establishing a knowledge-based company in the field of sports sciences. This study was an applied research with mixed approach (qualitative and quantitative). The sample in the qualitative section was sports management faculty members (7 people), the text and film related to Knowledge-based company (7 documents). Targeted sampling method was used since reaching theoretical saturation. In the quantitative section, the statistical population included graduated students in sport sciences and 110 people were selected as samples. in the qualitative section Grounded Theory Strategy was used by MAXQDA software in three sections: open coding, axial coding and selective coding. Structural Equation Modeling (SEM) with the approach of partial least square method (PLS) and Smart PLS software were used. The results showed that the saturation point varies in the qualitative sample of 63 initial codes, 6 dimensions (barriers, drivers, sports industry capacities, sports entrepreneurship sectors, knowledge-based sports entrepreneurship, outcomes), and one core code (establishing a sports knowledge-based company) and there are 127 total abundances and 106 abnormalities of interviewing. Also the hypotheses identified in the qualitative section were quantitatively confirmed. The model of this research could be used by sports entrepreneurs to establish knowledge-based company.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.