مقایسة نگرش دانشآموزان و معلمان سایر دروس به معلمان تربیت بدنی در مقطع متوسطة بندرعباس
مقایسة نگرش دانشآموزان و معلمان سایر دروس به معلمان تربیت بدنی در مقطع متوسطة بندرعباس
عنوان فارسی :
مقایسة نگرش دانشآموزان و معلمان سایر دروس به معلمان تربیت بدنی در مقطع متوسطة بندرعباس
عنوان انگلیسی :
Comparison of the Attitude of Students and Teachers of other Courses to the Teachers of Physical Education at the High School in Bandarabbas
چکیده:
هدف از پژوهش حاضر مقایسة نگرش دانشآموزان و معلمان سایر دروس به معلمان تربیت بدنی مقطع متوسطة بندرعباس بود. جامعة آماری تحقیق همة معلمان دروس غیر از تربیت بدنی (62 نفر) و دانشآموزان پسر مقطع متوسطة شهر بندرعباس (20000 نفر) بودند. برای نمونة تحقیق، بر اساس جدول مورگان، 377 دانشآموز به طور تصادفی ساده و 62 معلم غیرتربیت بدنی به طور کلشمار انتخاب شدند. به منظور دستیابی به اهداف تحقیق از دو پرسشنامة 34 سؤالی محققساختة «بررسی نگرش معلمان و دانشآموزان به معلمان تربیت بدنی» استفاده شد. روایی هر دو پرسشنامه به تأیید 15 متخصص رسید و پایایی آن در آزمونی مقدماتی با 30 آزمودنی و آلفای کرونباخ به ترتیب 81/0 و 83/0 محاسبه شد. برای تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی و استنباطی مانند کلموگروف- اسمیرنوف، تی استودنت تکگروهی و مستقل و رگرسیون خطی با کمک نرمافزار SPSS استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد نگرش معلمان سایر دروس و دانشآموزان به معلمان تربیت بدنی نامطلوب است. بین نگرش دانشآموزان و معلمان سایر دروس به معلمان تربیت بدنی ارتباط معناداری وجود دارد. نگرش دانشآموزان قابلیت پیشبینی نگرش معلمان سایر دروس به معلمان تربیت بدنی را داراست. بین نوع نگرش دانشآموزان و معلمان سایر دروس به معلمان تربیت بدنی تفاوت معناداری وجود ندارد.
چکیده انگلیسی:
The purpose of this research was to study and comparison of the attitude of students and teachers of other courses to the teachers of physical education at the high school in Bandarabbas, Iran. Statistical population of the research was 62 teachers of non- physical education courses, and 20000 students of Bandarabbas high schools. On the basis of Morgan table, 377 students were randomly selected, and all of the teachers were selected as total number of research samples. In order to achieving the required data, two researcher made questionnaires were used. Their validity was confirmed by the 15 experts and their reliability was studied in an introductory survey with 30 subjects and was confirmed by Cronbach’s Alpha of 0.81 and 0.83. In order to achieving the research purposes, the descriptive and inferential statistics methods such as Kolmogorov-Smirnov, one sample T-test, liner regression, and independent sample T-test by SPSS software were used. Research findings showed that students and teachers of other courses have an undesirable attitude to the teachers of physical education. There is a significant correlation between students and teachers of other courses attitudes to the teachers of physical education. Student’s attitude is the predictor factors teachers’ attitude to the teachers of physical education. And there is not meaningful difference between students and teachers of other courses to the teachers of physical education.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.