چکیده:
امروزه، میان سازمانها توافقی وجود دارد که تقویت آموزش و پرورش منجر به بهبود عملکرد سازمانی میشود. تأکید بر سرمایههای انسانی در سازمانها نشاندهنده این دیدگاه است که ارزشهای بازار وابستگی کمتری به منابع ملموس دارد و بیشتر به منابع ناملموس، به ویژه منابع انسانی مرتبط است. باتوجه به این، هدف اصلی این مطالعه، طراحی مدلی برای اعضای هیات علمی در آموزش عالی کشاورزی ایران بود. جمعآوری دادهها در نه دانشکده کشاورزی به روش پیمایشی انجام شد. تعداد 284تن اعضای هیات علمی با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده جمعآوری شدند. ابزار تحقیق پرسشنامهای بود که روایی و پایایی آن با استفاده از روش مدل معادلات ساختاری و نرمافزار لیزرل محاسبه شد. در نهایت، مدلی برای اعضای هیئت علمی در نظام آموزش عالی کشاورزی ایران ارائه شد. یافته ها نشان دادند که متغیرهای زمینهای (یعنی، توسعه فردی، سازمانی، اجتماعی، آموزشی، و حرفهای) اثرات مستقیم بر فرایند توسعه اعضای هیئت علمی دارد. علاوه بر این، توسعه فردی و سازمانی، اثرات مستقیم و غیر مستقیم در توسعه اعضای هیئت علمی دارند (R2 = 0.70).
چکیده انگلیسی:
Nowadays, there is an agreement among organizations that reinforcing of education leads to the improvement of organizational performance. The emphasis on the human capital in organizations reflects the view that market values depend less on tangible resources, but more on intangible ones, particularly human resources. The main purpose of this study was to design a model for faculty members in public Agricultural Higher Education in Iran. A survey method was used to collect data from nine Public Agricultural Faculties in Iran. Samples were collected from faculty members using a simple random sampling method (n=284) and a questionnaire was used as the main research instrument to collect data. Reliability and validity were calculated using Structural Equation Modeling through LISREL software, version 8.54 (above 0.7). Finally, a model was developed and tested for faculty members in Agricultural Higher Education System in Iran. The findings showed that contextual variables (i.e. personal, organizational, social, educational, and professional development) had direct impacts on the process of Human Resource Development (HRD). Furthermore, personal and organizational development had direct and indirect impacts on HRD (R2 = 0.70).
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.